Kanak-Kanak yang Mengalami Masalah Pembelajaran
Memanglah menjadi hasrat ibu bapa untuk melihat
anak - anak mereka berjaya dalam pelajaran supaya dapat menjadi orang
yang berkelayakan dan berjaya apabila dewasa kelak. Tetapi memang
menjadi satu hakikat di mana kurang dari 5 peratus sahaja kanak - kanak
yang didaftarkan di sekolah - sekolah biasa akan berjaya memasuki
institusi - institusi pengajian tinggi. Ini menimbulkan perasaan
persaingan di kalangan para penuntut.
Selain daripada kecacatan akal ada banyak
lagi masalah yang boleh menyebabkan seseorang kanak - kanak itu tidak
maju dalam pelajarannya disekolah walaupun minat untuk bersekolah tetap
ada. Masalah - masalah ini boleh disenaraikan seperti berikut.
1 ) Masalah kekurangan pendengaran dan / atau
penglihatan.
2 ) Perkembangan yang lambat.
3 ) Masalah bahasa dan pertuturan.
4 ) Kekekokan ( clumsiness ).
5 ) Kekurangan tumpuan perhatian terhadap pelajaran.
6 ) Masalah kelakuan.
7 ) Gangguan kesihatan jasmani.
Kekurangan Pendegaran dan/ atau Penglihatan
Kanak - kanak yang pekak lazimnya tidak boleh
bertutur dengan jelas walaupun dia boleh memahami percakapan orang lain
sama dengan cara bacaan bibir atau cara - cara lain. Oleh kerana
pendengaran merupakan deria yang paling mustahak untuk pembelajaran ,
kanak - kanak yang pekak akan kebelakang didalam kelasnya. Kanak - kanak
ini memerlukan cara pengajaran yang khas.
Kanak - kanak yang kurang jelas penglihatannya akan
kurang mampu menangkap maklumat yang ditulis di papan hitam. Jika dia
tidak menyatakan masalah kepada guru dan gurunya pun tidak mengetahui ,
keadaan ini akan berterusan sehingga akan menjejaskan pembelajarannya.
Kebanyakkan daripada kanak - kanak ini boleh dan mesti dipulihkan dengan
memberi kaca mata yang sesuai.
Ada pula kanak - kanak yang menempuhi proses
perkembangan mental yang lambat tampa apa - apa kecacatan
jasmani.Walaupun umurnya sudah enam tahuin umpamanya , pengalaman dan
pemikirannya mungkin seperti kanak - kanak yang berumur lima tahun.
Kanak - kanak ini perlu diberi galakkan dan bimbingan yang sewajarnya
untuk membolehkan perkembangan kognitifnya berterusan . Walaupun ada
baiknya jika pendaftaran persekolahan dilambatkan ini selalunya tidak
dapat dilakukan pada masa kini. kanak - kanak seperti ini bukanlah
mengalami kecacatan akal dan jika tidak dikenalpasti dan diberi
bimbingan yang sewajarnya mungkin ada menyerap konsep diri yang tidak
sihat. Kanak - kanak ini akan mendapat manafaat jika dirancang.
Masalah Bahasa dan Pertuturan
Kefahaman bahasa serta pertuturan
adalah mustahak bagi seseorang itu berinteraksi dengan orang
lain. Jika seseorang itu tidak boleh memahami bahasa atau mengunakan
bahasa kerana sesuatu gangguan pada urat sarafnya, ini akan menjejaskan
pembelajarannya. Keadaan ini tidak selalu berlaku tetapi perlu dikenal
pasti supaya dapat diberi cara pemulihan yang sesuai untuknya.
Kekekokan (Clumsiness)
Kanak - kanak yang mengalami masalah ini kadangkala
mempunyai tahap pemikiran yang sederhana atau lebih baik dari biasa.
Tetapi kesukarannya untuk menulis atau membuat aktiviti
yang memerlukan kemahiran seperti melukis selalu mengakibatkan
dia dianggap sebagai kanak - kanak cacat akal. Kanak - kanak ini mungkin
selalu menunjukkan kebolehannya dalam aktiviti yang lain seperti bermain
catur , berbahas atau membaca yang tidak memerlukan kemahiran tangan.
Kanak - kanak seperti ini perlu dikenalpasti kebolehan serta
kelemahannya supaya satu kurikulum pembelajaran yang khas dapat
dirancangkan untuknya. Kelemahannya untuk menulis mungkin boleh diatasi
dengan cara berlatih selalu. Aktiviti hari - harian seperti mengikat
tali kasut boleh diajar dengan menunjukkan setiap gerak geri tangan
sehingga selesai tali kasut diikat. Ada lebih mendatangkan manfaat bagi
kanak - kanak ini mengunakan pita rakaman atau menaip kerana kekekokan
tangannya menghalangnya dari menulis dengan sempurna.
Kekurangan Tumpuan Perhatian
Kanak - kanak yang begini selalu dipanggil '
Hyperactive ' dalam bahasa Inggeris. Selalunya tidak ada gangguan yang
jelas terdapat dari pe,eriksaan klnikal.
Kebolehan menumpu perhatian kepada sesuatu kerja
adalah perlu untuk seseorang kanak - kanak itu menerima arahan dan
pengajaran dari guru - guru atau ibu bapanya. Kanak - kanak ini tidak
boleh maju dalam pembelajaran oleh sebab dia tidak dapat menarik
perhatian penuh. Sebaliknya dia mungkin membawa kesulitan kepada guru
dan murid - murid lain kerana dia tidak boleh duduk di kerusinya dengan
lama. Kanak - kanak seperti ini perlu diberi pemulihan khas yang
dipanggil 'behavioural modification ' untuk menambahkan tempoh tumpuan
perhatiannya sebelum dia dapat menerima pengajaran dengan berkesan.
Masalah Pembelajaran Khusus
Keadaan ini selalu dipanggil 'dyslexia ' dalam
bahasa Inggeris. Ini dapat dikenali sebagai satu keadaan di mana kanak -
kanak yang tidak mengalami kecacatan akal atau kurang minat mengalami
kesukaran sama ada membaca , menulis atau mengira.
Keadaan ini selalu tidak dikenali dan ini
menyebabkan kanak - kanak ini meneruskan persekolahan mereka tampa
mendapat bimbingan yang sesuai . Akibatnya timbul perasaan konsep diri
yang negetif atau kelakuan yang mungkin menimbulkan masalah disiplin di
sekolah. Kanak - kanak yang mendapati sukar membaca memerlukan orang
untuk membaca kepadanya atau diajar melalui rakaman pita. Masalah
pembelajaran khusus ini memang sudah lama dikenali tetapi hanya sedikit
sahaja bilangan kanak - kanak yang berjaya dikenalpasti dan diberi
kurikulum pembelajaran khas oleh kerana kekurangan pakar - pakar dalam
bidang Psikologo pembelajaran.
Masalah Kelakuan
Keadaan ini boleh berlaku akibat dari masalah
kekurangan pendengaran , masalah pembelajaran khusus atau kekekokan.
Oleh itu keadaan - keadaan seperti ini mestilah dikenalpasti dan langkah
diambil untuk mengatasinya . Kadangkala kelakuan yang ganjil itu tidak
dapat dikesan puncanya dengan jelas . Kanak - kanak yang telah menempuh
pengalaman yang pahit dan menakutkan mungkin suka mengasingkan diri ,
tidak suka bergaul atau selalu bercakap seorang diri. Berikut adalah
riwayat seorang kanak - kanak yang mengalami gangguan kelakuan.
Abu yang berumur lima tahun mempunyai kebolehan seakan
akan kanak-kanak yang berumur tiga tahun.
Dia selalu menolak kanak-kanak lain dan tidak mengindahkan sesiapa disekelilinganya. Abu boleh bertutur sedikit jika berada dalam kumpulan kanak-kanak
lain dia memerlukan banyak perhatian daripadanya, tetapi ibunya
sendiri mendapat sangat sukar hendak mendisplinkannya. Dia tidak boleh menumpukan perhatian kepada sesuatu dengan lamanya.
Abu asyik suka bergolek-golek diatas lantai serta bercakap-cakap seorang
diri. Keadaan ini perlu dirawat dengan cara yang khas
sambil memberi peluang untuk kanak - kanak ini meneruskan perkembangan
sosial , emosi , kognitif dan bahasanya.
Gangguan Kesihatan Jasmani
Seseorang kanak - kanak yang tidak sihat sudah
tentulah tidak akan menumpukan perhatian yang cukup kepada pelajarannya
disekolah. Kanak - kanak yang pucat mungkin sering merasa mengantuk di
kelas. Kanak - kanak yang menghidap penyakit sawan mungkin menerima ubat
yang menjejaskan tumpuan perhatiannya. Jika keadaan ini berterusan dan
tindakan yang berkesan tidak diambil , kanak - kanak ini akan
kebelakangan dalam pelajarannya.
KESIMPULAN
Semua keadaan yang dinyatakan ini mesti difikirkan
jika seseorang kanak - kanak itu mengalami masalah pembelajaran di
sekolah. Ibu bapa haruslah bekerjasama dengan guru serta doktor untuk
memastikan yang anak mereka dapat mencapai potensi dengan seberapa daya.
Keadaan seperti masalah pembelajaran khusus dan kekekokan memerlukan
galakan serta perasaan timbang rasa dari guru - guru dan diberi
kurikulum khas. Ramai kanak - kanak seperti ini akan tidak dapat
dikenalpasti di sekolah kerana kekurangan para profesyenal yang boleh
membuat penilaian menyeluruh ke atas kanak - kanak ini serta
merancangkan sesuatu kurikulum yang khas bagi mereka.
nota cikgu: sumber
No comments:
Post a Comment