Sumber sebenar -
Little Vanilla Kids
Ketika memilih perisian komputer, ciri-ciri perisian komputer yang perlu
diambil kira ketika memilih perisian untuk kanak-kanak peringkat awal
adalah :
- Kesesuian umur dengan kemahiran yang diprogramkan dalam perisian komputer
Perisian yang menyatakan umur kanak-kanak harus disiasat dengan teliti.
Pastikan ia mempunyai pelbagai tahap supaya kanak-kanak dapat memilih
tahap yang lebih rendah sekiranya mereka kurang mahir, dan memilih tahap
yang lebih tinggi apabila kemahiran sudah meningkat. Perisian yang
hanya satu tahap cepat membosankan kanak-kanak. Walaupun umur yang
dinyatakan sesuai, mungkin perisian itu terlalu mudah ataupun terlalu
sukar padanya. Kedua-dua keadaan dapat menghilangkan minat kanak-kanak
terhadapnya.
Programnya menggalakkan kanak-kanak memilih program dan aktiviti yang
diminati serta dapat meneroka dengan bebas. Kanak-kanak dapat menamatkan
penggunaannya atau menukar aktiviti pada bila-bila masa, tanpa menunggu
sehingga satu aktiviti tamat
Perisian komputer yang baik secara aktif menggalakkan kanak-kanak
meneroka. Tujuan permainan menggunakan komputer sepatutnya belajar
melalui proses daripada hasil akhir dan jawapan yang betul. Ia juga
membenarkan kanak-kanak kreatif dan dapat menyelesaikan masalah
- Rentak ataupun pergerakan
Rentak dan pergerakan dalam sesuatu perisian hendaklah dapat dikawal
oleh kanak-kanak mengikut kebolehan kanak-kanak. Perisian yang sesuai
memberi pilihan untuk kanak-kanak memilih sama ada pergerakannya laju
atau perlahan. Kanak-kanak yang lebih muda suka program yang tidak
bergerak pantas kerana kemahiran motor mereka masih rendah. Perisian
yang bergerak terlalu pantas menakutkan mereka. Kanak-kanak di peringkat
prasekolah dan sekolah mungkin lebih suka kepada perisian komputer yang
bergerak pantas untuk mengelakkan mereka jemu menunggu arahan yang
seterusnya.
- Perwakilan objek konkrit dan menarik
Perisian komputer yang menggunakan ikon bergambar yang jelas dan mudah
difahami oleh kanak-kanak. Ikon tersebut hendaklah dapat memberi
maklumat dan arahan yang senang difahami oleh kanak-kanak dan sesuai
dengan peringkat kognitif kanak-kanak. Dengan adanya ikon tersebut, ia
dapat membantu kanak-kanak berfikir secara konkrit dan dapat membuat
aktiviti secara perseorangan. Ikon dalam perisian komputer untuk
kanak-kanak juga hendaklah berwarna asas seperti merah, biru atau hijau
primer dan berbentuk mudah. Pergerakan atau animasi watak, gambar dan
perkataan juga dapat menambah tarikan sesuatu perisian kepada
kanak-kanak
Pergerakan yang diiringi dengan bunyi yang menarik. Sekiranya bunyi
tersebut suara, pilih perisian yang mengandungi suara yang jelas, semula
jadi dan perkataan senang difahami. Sekiranya bunyi berbentuk muzik,
pilih perisian yang mengandungi muzik yang mudah dan ceria.
Program yang baik memberi ruang kepada kanak-kanak belajar dengan
pelbagai stail pembelajaran. Perisian komputer yang baik mempunyai
beberapa tahap kerumitan, bagi menyesuaikan matlamat guru dan kebolehan
kanak-kanak
Perisian yang berkesan hendaklah memberi maklum balas terhadap tindakan
yang dilakukan oleh kanak-kanak. Maklum balas mungkin merupakan yang
positif (bila berjaya) ataupun neutral (seperti ''cuba lagi''). Yang
penting, maklum balas tersebut memberi panduan yang membantu kanak-kanak
mengambil tindakan yang seterusnya dan membolehkan kanak-kanak
meningkatkan kemahirannya
Perisian komputer yang berkesan untuk pembelajaran kanak-kanak
membolehkan mereka mengendalikannya tanpa banyak bantuan ataupun
penyeliaan daripada orang dewasa dengan jayanya.
- Kesesuaian dengan jenis komputer
Perisian hendaklah bersesuaian dengan jenis komputer. Biasanya keperluan
minimum tercatat di atas kulit perisian. Keperluan itu termasuklah :
- Sama ada sesuai dengan komputer IBM ataupun Machintosh
- Jenis processor yang diperlukan oleh perisian, misalnya Pentium/120 MHz ataupun Pentium IV
- Keperluan ruang komputer atau hard disc yang diperlukan oleh komputer
- Keperluan memori seperti 64MB RAM
- Keperluan monitor mseperti 800x600/HiColor
- Keperluan kad bunyi misalnya, 16-bit sound card
- Keperluan sistem peroperasian misalnya, Microsoft Windows XP
- Lain-lain keperluan seperti yang dinyatakan pada sampul disket
- Memilih perisian komputer penting supaya dapat menepati tujuan dan objektif kurikulum
Setiap perisian komputer mempunyai tujuan yang berbeza. Mulakan dengan 5
hingga 10 perisian komputer yang sesuai dan tambahkan daripada semasa
ke semasa
No comments:
Post a Comment